
Jsem lektor, a tak nikoho asi nepřekvapí, že se při svém povolání setkávám takřka výhradně s lidmi, kteří neumí anglicky tak, jak by si představovali, a to navzdory tomu, že se tento jazyk mnohdy učí už řadu let. Důvody, proč lidem cizí jazyky moc nejdou, mohou být samozřejmě různé. Nejčastějším důvodem, který sami dotyční uvádějí, je ten, že údajně nemají talent. Co do častosti uváděných důvodů jazykové nekompetence stojí za nízkou mírou talentu nekvalitní výuka. Neříkám, že jedno nebo druhé nemůže být pravda, ale problém je, že ten takřka mýtický talent je dosti neuchopitelná záležitost, který se lingvisti, pedagogičtí výzkumníci a psychologové už dlouhá léta pokoušejí definovat a měřit, leč stále bez valného úspěchu. Zatím zjistili spíš to, s čím nesouvisí, nebo aspoň souviset nemusí, a to překvapivě s inteligencí, což je další pojem, na kterém se učení pánové po léta ne a ne shodnout. Já za sebe bych laicky řekl, že člověk, který má talent, se může učit relativně snadněji, než ten, který ho nemá, respektive při vynaložení stejného úsilí má lepší výsledky. Z čehož vyplývá, že talentem oplývající jedinec, který nevynakládá žádné úsilí, zůstane daleko vzadu za člověkem netalentovaným, leč činorodým a cílevědomým.
Ať je to jak chce, podle mé zkušenosti se lidé dělí na dvě kategorie. Na ty, kteří hledají důvody a ty, kteří hledají řešení. Ano, je úplně dobře možné, že člověk nemá talent a jeho učitelé stáli za houby. To jsou důvody, které je asi dobré znát, ale jen jako výchozí bod při hledání řešení. Sice si úplně nemyslím, že se osoba zcela bez dispozic k nějaké činnosti může být schopna vyšvihnout mezi světovou špičku jen a pouze nezměrným úsilím, ale počítám, že málokterý z mých studentů si vytknul metu stát se věhlasným lingvistou. Pokud jde o obecnou schopnost komunikace v cizím jazyku, ta myslím leží zcela v mezích schopností jakéhokoliv svéprávného jedince.
Neúspěšní studenti, kteří hledají především důvody, se vyznačují tím, že nalezený důvod, ať už skutečný nebo zcela iluzorní, pro ně představuje konečnou. Jsou spokojení s tím, že jim nikdo nemůže vytknout, že to či ono nezvládají, protože přece PROTO. Nejsem sice psycholog, ale myslím, že těmto lidem není pomoci. Možná je může osvítit Duch Svatý, možná se někam posunou v příští inkarnaci, ale ani na jedno z toho bych příliš nespoléhal, byť z filosofického hlediska to asi nelze uspokojivě vyloučit.
Lidé, co hledají především řešení problému, se s pouhým nalezením jeho příčiny nespokojí, ale sami a aktivně hledají způsob, jak nesnáze překonat. Něco chtějí, znají své silné a slabé stránky a podle toho si zvolí cestu, po jaké se pustí. A když neví kudy, tak se zeptají.
Troufám si tvrdit, že mezi mými studenty převažují „řešitelé“ nad „vymlouvači,“ tedy aspoň mezi těmi, co se učí proto, že sami chtějí či potřebují. Mezi těmi, kdo to mají nařízeno shora, už je to horší. Těm často stačí najít dobrý důvod, proč to nejde.
A teď co s tím. Ti, co problémy řeší, už většinou přišli na to, že v zásadě je nemůže nikdo naučit nic, že se to vždycky musí naučit tak nějak sami. Vědí, že stejně jako nemůžou přijít do posilovny a zaplatit si osobního trenéra, aby za ně zhubnul, nestačí zaplatit si lektora a čekat, že je naučí anglicky. Trenér, stejně jako lektor, jim může jejich cestu dost usnadnit, ale jít po ní musejí sami.
Ale abych dnes jen nepeskoval líné vymlouvače, což je stejně k ničemu, protože vsadím boty na to, že nejsem zdaleka první ani poslední, a abych také jen všeobecně nechválil ty pilné, protože jim to netřeba, zkusím navrhnout jednu konkrétní věc, jak si vlastní pílí a bez učitele zlepšit kupříkladu slovní zásobu. Potřebujete k tomu jen počítač a možná chytrý mobil, což má dneska stejně každý.
Jděte na stánky QUIZLETU a zařiďte si účet. Je v základní verzi zdarma. Proces zřízení účtu je snadný, standardní a nebudu vás urážet jeho detailním popisem. Kdo by něco takového přesto potřeboval, jsem si jistý, že na Youtube nějaký vhodný návod určitě najde.
Jakmile účet máte, můžete si nahrát aplikaci QUIZLET i do mobilu a využívat tak jeho výhody i cestou do práce, z práce, v kině, v restauraci, prostě kdekoliv, kde je to víceméně vhodné či alespoň tolerované.
Pokud vám stačí být pouhým pasivním uživatelem, můžete si najít sadu slovíček, kterou už někdo vytvořil. Například já jsem pro své studenty ve volných chvílích připravil slovní zásobu z učebnic, které nejčastěji používáme. Link k těmto sadám naleznete zde. Už jen toto vám při rozšiřování slovní zásoby může dost pomoct.
Jste-li aktivním studentem, pravděpodobně se s tím nespokojíte, a TO JE MOC DOBŘE. Pak můžete využít možnosti vytvořit si svou sadu slovíček sami. Tím pádem budete mít nejen řešení svého jazykového problému šité sobě na míru, ale navíc už při samotném vytváření té sady jste si ta slovíčka museli přečíst, vybrat, přepsat a zamyslet se nad nimi. Už před samotným učením tedy několikrát prošla vaším kognitivním aparátem a jsou ideálně připravena k tomu, aby v úrodné půdě vaší zvídavé mysli zapustila trvalé kořeny.

O ostatní se postará aplikace Quizlet sama. Bude vám ty slovíčka házet zleva i zprava, ty co vám nejdou častěji než ty, která zvládáte. Nabídne vám je formou výběru ze čtyř možností, formou překladu, metodou pravda-nepravda, dokonce má v zásobě i nějaké jednoduché hry. Může vám dát z probrané lekce písemku a taky vám umožní soupeřit s kolegy, kdo dosáhne lepšího skóre. Slovíčka vám dokáže i obstojně přečíst.

Nevýhodou je, že bude vyžadovat odpověď na základě definice, kterou vytvoříte sami, takže vám například neuzná slovo BOOK jako KNÍŽKU, pokud jste ho zadali jako sloveso REZERVOVAT. A taky dokáže s absolutním hnidopišstvím trvat na pravopise, včetně diakritiky a malých a velkých písmen, takže pozor, jak svá slůvka definujete. Pokud si zadáte celou frázi, tak pozor na slovosled, zejména v češtině, protože Quizlet bude pedanticky trvat na tom, co má od vás v databázi, a můžete mít stokrát pravdu, že v češtině to jde říct i jinak.

Abych to pro dnešek shrnul, hledejte řešení, ne důvody, a vaše cesta bude možná těžší, zato ale povede k cíli. Učitele si určitě najděte, ale berte ho jako průvodce, ne nosiče. A pokud jsou vaší slabinou slovíčka, a ta, která probíráte na vašem skupinovém kurzu, jsou vám z valné části k ničemu, zkuste Quizlet. Uvidíte, jak pak učitele na hodině ohromíte a dost možná i vykouzlíte na jeho rtech uznalý úsměv, což je přece od nepaměti snem všech studentů.

